Мета: допомогти учням осмислити ідею перемоги мистецтва над смертю,
відображену у казці Андерсена «Соловей»; звернути увагу на зв'язок казки з
фольклорними символами; формувати уміння учнів аналізувати казку; удосконалювати
навички виразного читання в особах; формувати естетичні смаки учнів.
Обладнання: учнівські ілюстрації
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Виключно
правильний шлях до краси – правда.
Ф.Шаляпін
Хід уроку
І. Етап орієнтації
1.Емоційне
налаштування.
2. Актуалізація опорних знань
Бесіда за запитаннями
-
Чому китайський імператор дізнався про Солов’я лише з книг?
-
Які уявлення про красу мали імператор і придворні? Розкажіть.
-
Як вплинув спів Солов’я на імператора при першій зустрічі?
-
Яка тема цієї казки? Що таке тема?
-
Яка ідея казки «Соловей»? Що таке ідея?
-
Що уособлює «маленька сіренька пташка»?
1. Мотивація н/д, оголошення
теми, мети уроку.
ІІ. Етап цілевизначення і планування
ІІІ. Етап виконання плану н/д.
1. Слово вчителя. Здавна у творах фольклору соловей був символом вільного
птаха, друга, порадника. Йому можна довірити будь-яку таємницю. В народних
піснях – це символ чуйності до переживань, відгуку на людське горе.. Андерсен
сприймає соловя як уособлення мистецтва. Казкар створив образ співця, який
своїм мистецтвом здатен був перемогти смерть.
2. Читання фрагменту казки в особах підготовленими учнями (від слів «…Минуло п’ять років…» до кінця
казки).
3.
Бесіда за запитаннями.
-
Як змінилася ситуація в країні?
-
Які епітети підкреслюють стан здоров'я імператора?
-
Якоб з’явилася перед ним Смерть? Що вона розповіла йому?
-
Чим хотів врятуватися від смерті імператор?
-
Чому його не могла врятувати штучна пташка?
4. Вибіркове читання.
-
Як поводила себе Смерть? – Чому Соловей прилетів до
імператора? – Як вплинув його спів на привидів? Як відреагувала на Солов’я
Смерть? Як вдалося пташці вивести з палацу Смерть?
5.
Бесіда.
-
Що вплинуло на бездушну Смерть?
-
Чим пташка перемогла Смерть?
-
Які почуття виникли у імператора? Чому?
6.
Робота з епіграфом
- Які рядки казки пов’язані з епіграфом?
7. Вибіркове читання : як Соловей
розумів нагороду для співця; які прикметники описують цілющу силу музики; пропозиція імператора – відповідь
Солов’я; прохання пташки; кінець казки.
8.
ІУ. Контрольно-оцінювальний етап
1.
Усна рефлексія
Продовжити думку: Завдяки маленькій пташці імператор зрозумів…
Казка Андерсена «Соловей» вчить
…
2.Аргументація і виставлення оцінок
У. Коментоване
д/з
1.Переказувати зміст казки
2. Словесно змалювати штучного соловя
і справжнього.
3. Відповідати на запитання
підручника
|